Verkeersdak met waterberging

Retentieverkeersdaken zijn door personen, auto en vrachtwagen te gebruiken wegen en oppervlakken die tegelijktijd worden gebruikt als retentiedak. Ze zijn combineerbaar met groene oppervlakken op het dak. Retentieverkeersdaken kunnen op ongeïsoleerde alsook op een een warmdak constructie worden toegepast. De voorkeur gaat uit naar een compactdak systeem met volledige verkleving.

Gewicht vanaf 400 kg/m² resp. 4,0 kN/m²
Systeemdikte vanaf 250 mm
Dakafschot 0° 
Verkeersklasse A,B,C 1–3 (max. tot 160 kN/m² en 16 t voertuiggewicht)

Bestrating

Dikte en type afhankelijk van verkeersklasse

Cunetlaag Split 1–4

Laagdikte 30–50 mm

Draaglaag Granulaat 2–22

Laagdikte afhankelijk van verkeersklasse Betongranulaat, fractie 2–22 Als lichte variant is Optipor toepasbaar

Filterlaag FIL 300

Verhindert het dichtslibben door fijne deeltjes in de drainagelaag bij goede waterdoorlaatbaarheid en hoge scheurbestendigheid, zeer hoge geotextiel sterkte klasse GRK 5

Productgegevens: Filterlaag FIL 300

Waterretentielaag WRB 85, WRB 95 of WRB 170*

Druksterke, thermische stabiele retentiebox waarin zeer veel waterberging kan plaatsvinden. Onderling koppelbaar. 

Bij voetgangers:
Retentielaag WRB 85 of WRB 170

Bij personenauto's, vrachtwagen, GOI:
Retentielaag WRB 95 of  WRB 170

Statische Drossel

(niet in tekening weergegeven)

Regelaar met bepaalde perforaties, die het water vertraagd laat afstromen. Berging doorgaans > 60 mm en ledigingstijd van 24 uur

Bescherm/glijlagen

Beschermlaag om doordrukken in de dakbedekking-toplaag te voorkomen en overlappen van de dakbedekking uit te vlakken. Bij personenauto's, vrachtverkeer en GOI-installaties is een aanvullende glijlaag noodzakelijk om wrijging op het onderliggende materiaal te voorkomen.

Bij voetgangers: 
Beschermlaag RMS 900 

Bij personenauto's:
Beschermlaag RMS 900, Glijlaag SGL 500 en glijlaag TGF 0,2

Bij vrachtverkeer:
Beschermlaag RMS 900, Glijlaag TGF 1,2 en Glijlaag TGF 0,2

Bij GOI-installaties:
Beschermlaag RMS 900,  minimaal 2 x Glijlaag TGF 1,2